ازدیاد برداشت به روش میکروبی(MEOR)
نفت و گاز
یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, :: 16:43 :: نويسنده : مهندس قاسمی

تحریک رشد باکتری در سطح مشترک میان آب و نفت سبب یک کاهش ذاتی در کشش سطحی(IFT) میگردد،که خود به بهبود برداشت نفت(IOR) کمک شایانی میکند.

اولین بحث در زمینه MEOR این است که توسط تحریک نفت مخزن از طریق رشد باکتری ها ،چه مقدار نفت اضافی را میتوان از داخل مخزن برداشت کرد.که قبلا به این بحث از طریق اضافه کردن مواد مغذی به آب پاسخ داده شده است.

هنگامی که انواع مشخصی از میکروبها در داخل یک مغزه از جنس ماسه سنگ تحریک میشوند(در آزمایشگاه)،آنها(میکروبها) از طریق به حرکت در آوردن نفت باقی مانده(Residual oil) در حفرات  میزان برداشت نفت را بهبود می بخشد.احتمالا دلیل این رخداد کاهش میزان کشش سطحی بین آب و نفت توسط میکروبها است و همچنین دلیل دیگر  تغییر فاز ترشونده است.(برای مثال از نفت دوست به آب دوست).به هر حال اثبات این مطالعه کاملا آزمایشگاهی بسیار سخت است.

محققان شرکت statoil به وسیله مشاهدات کمی تغییرات در IFT  در یک سطح مشخصی از آب و نفت و  از طریق تکنیک پراکندگی یک لیزر پیشرفته، پیشرفت مهمی را در زمینه MEORرقم زده اند.

میکروبها باعث کاهش در IFT نسبت به زمان میگردند.

نمودار IFT در برابر زمان نشان میدهد که باکتریها باعث ایجاد یک کاهش 600 برابری در میزان IFTشده اند.

به نظر میرسد این پیشرفت به این دلیل رخ میدهد که باکتری به کربن موجود در نفت  و مواد مغذی موجود در آب سازند نیازمندند.زمانیکه باکتریها مواد مورد نیاز خود را از آب سازند تهیه میکنند به سمت سطح تماس آب و نفت میرند تا به کربن موجد در نفت هم دسترسی یابند.باکتریها این کار را از طریق تولید ماده ای به نامBiosurfactant انجام میدهند که خود این ماده باعث کاهش میزان lFT و به طبع آن کاهش زمان مورد نیاز برای به جریان افتادن(Break through) نفت میگردد.

*statoilتنها شرکتی میباشد که در حال حاضر پروژه های MEOR  را در فاز عملی و در میادین دریایی به کارگرفته است.

متن انگلیسی به صورت PDF



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 163
بازدید کل : 4205
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1